I takt med att spelarna ställer högre och högre krav på datorspelen, blir utvecklingen tvingad att gå framåt snabbare än någonsin förut. Kraven på grafiken blir större och spelen kräver A.I, d.v.s. mänsklig intelligens. De som ger ut spel och spelkonsoler har otroligt höga krav på sig att inte bara prestera det bästa angående det som finns på marknaden idag utan även angående att anpassa sig till det som kommer finnas i framtiden.
Det är den kommersiella spelmarknaden som idag driver framåt utvecklingen av spel, tidigare var det militären och andra enheter som använder sig av simulationsspel och tekniskt avancerad utrustning. Kvinnor har hittills varit en underrepresenterad målgrupp inom spel och i framtiden ser man starka kvinnokaraktärer som huvudpersoner i intelligenta och utmanande spel, spel som även erbjuder spelaren en utmaning på ett psykologiskt plan.
Spel kommer även att bli ännu mer kommersiella då de säljs mer än någonsin och ökningen kommer fortsätta, marknadsförande företag kommer vilja sätta sina produkter på spelen och vi kommer mötas av mer reklam än någonsin, samt mer reklam och framför allt produktplacering i spelen. Exempelvis kommer du att kunna spela ett livssimulerande spel så som sims och betala hamburgare från McDonalds, kläderna kommer du få handla på H&M och du kommer att kunna köra en ferrari.
De olika världarna i datorspelen kommer även att bindas samman mer, det kommer bli mindre kontraster mellan fantasy, äventyrs spel och rollspel, du kommer att kunna gå på en rockkonsert efter att ha ridit en rodeo på drakar i vilda western.
Man utvecklar ständigt så att spelaren kommer få en mer helhets upplevelse, t.ex. utvecklas nya redskap som ska förhöja äventyret, som t.ex Oculus Rift som kommer komma 2015. Du tar på dig en slags hjälm som täcker din syn och istället visar en bildskärm framför ögonen, samt tar du på dig ett par hörlurar. Detta för att det ska kännas som att du kliver in i en annan värld när du spelar. Du styr och ser dig omkring genom att vrida på huvudet, allt för att du ska få en sån realistisk spelupplevelse som möjligt. Detta är dock fortfarande under utveckling, allt för att ge dig ett så högklassigt resultat som möjligt. När du faller, ska det kännas som att du faller på riktigt o.s.v.
Man tror dessvärre att fler kommer visa tendenser på att utveckla spelberoenden i framtiden, detta då de visuella skillnaderna och intrycken kommer minska mellan spelvärlden och den riktiga världen och därav kommer det bli alldeles för lätt att fördjupa sig i en värld som inte finns på riktigt istället. En så kallad drömvärld. Dessutom kan poäng för eventuella vinster och samlande skapa ett dopamin hos användaren som används som belöningssystem och man ser att belöningssystemet som spelen kommer att erbjuda kommer likna vissa av bieffekterna som man kan få av drogmissbruk, och kan därav liknas varvid.